Google-priser – ett hemligt shoppingknep
Många konsumenter kan få ett billigare pris på produkter än vad som visas på butikens webbplats, tack vare en annonsstrategi kallad "Google-priser". Denna strategi innebär att butiker, som Lyko, kan erbjuda lägre priser via Google-sökningar. Till exempel kan en parfym som kostar 675 kronor på butikens sida kosta 594 kronor om den söks via Google. Denna metod har snabbt blivit vanligt, och även om kunder oftast inte reagerar på dessa prisskillnader, finns det en risk för förvirring. Lyko förklarar att priserna sätts baserat på konkurrens och att de arbetar för att vara relevanta utan att alltid vara billigast. Om en kund visar upp ett "Google-pris" i butik, kan de få produkten för det lägre priset, även om det otaliga butikspriser är högre. Detta fenomen med "Google-priser" är både fördelaktigt och problematiskt för detaljhandeln.
Läs originalet på expressen.se
Loaded 1224 words in 2 ms