Mäklare kritiserar Hemnets höjda annonstaxor
Mäklare uttrycker stark kritik mot Hemnets kraftiga höjning av annonspriser, som har ökat med 37 procent på ett år. Den nya annonstypen "Hemnet Max", som infördes i april, har orsakat särskild irritation. Den kan kosta upp till 32 500 kronor för en bostad, vilket många mäklare ser som för dyrt och ogynnsamt för säljare. Kritiker, inklusive KTH-forskaren Rickard Engström, menar att förändringarna är ett svek mot både konsumenter och mäklare. Många mäklare befinner sig nu i en situation där de förväntas sälja dyrare annonser till sina kunder, en kostnad som de anser inte nödvändigtvis gynnar säljaren. Hemnet svarar med att poängtera att det finns billigare annonstyper kvar, men kritik förekommer ändå, speciellt kring deras bonussystem för mäklare som lyckas sälja dyrare annonser.
Läs originalet på expressen.se
Loaded 807 words in 2 ms