Hjälp influencers att inte göra smygreklam
Konsumentverket har inlett en granskningsprocess av svenska influencers med anledning av deras bristande efterlevnad av marknadsföringslagar. Det rör sig om ett 50-tal tillsynsärenden som omfattar kända namn inom influencer-sfären som Bianca Ingrosso och Jocke Lundell. Studien från Influencer Marketing Hub visar att 92 procent av konsumenterna har större förtroende för influencers än för traditionell reklam, vilket gör det extra viktigt att följarna får raka budskap. Myndigheten betonar vikten av transparent reklam och att influencers följer lagen, men kritiserar bristen på tydliga riktlinjer och vägledning för dem. Många influencers fortsätter att göra oklar reklam trots dessa lagar, vilket tyder på att vägledning från myndigheterna är vag och svårförståelig. Det föreslås att en manual med konkreta instruktioner skulle kunna hjälpa till att lösa problemet med smygreklam.
Läs originalet på expressen.se
Loaded 1120 words in 3 ms