UD:s kampanj för Ukraina kritiseras av experter
Svenska utrikesdepartementet (UD) planerar en viral videokampanj för att markera treårsanniversariet av Rysslands invasion av Ukraina. Syftet är att skapa genomslag för Sveriges stöd till Ukraina genom en gemensam kommunikation från ambassader världen över. Deltagarna ska posera och filmas i olika formationer, och instruktioner har skickats som betonar vikten av att visa enhet och stöd. Trots intentionerna har flera PR-experter ifrågasatt kampanjens effektivitet. Hampus Knutsson, krisexpert, anser att myndigheten borde fokusera på mer relevanta uppgifter och uttrycker tvivel om att kampanjen skulle påverka Ryssland eller ha en mobiliserande effekt. Brit Stakston, mediestrateg, poängterar att den nuvarande geopolitikens komplexitet kräver en omvärdering av strategier. UD står fast vid att kampanjen är del av deras främsta utrikespolitiska uppgift.
Läs originalet på expressen.se
Loaded 1120 words in 2 ms