Senaste nytt 2025-02-22 04:35:22 Trump sparkar USA:s arméchef

Kritik mot Akademiklinikens reklamkampanj i tunnelbanan

2025-02-12 19:36:00 - Opinion - 4

Akademikliniken, en stor aktör inom plastikkirurgi i Norden, har lanserat en ny reklamkampanj i tunnelbanan som väcker stark kritik. Kampanjen innehåller inslag som ”Ser du tuttar vart du än tittar?” och har skapat oro bland bloggare och influencers som Flora Wiström, som menar att den normaliserar plastikkirurgi och kan påverka unga negativt. Wiström har anmält kampanjen till Reklamombudsmannen och uttrycker sin frustration över att sådana skyltar får godkännas. Amanda Oxell från Tjejzonen instämmer och påpekar att expostion för skönhetsideal påverkar ungas psykiska välbefinnande negativt. Å andra sidan hävdar Akademikliniken att kampanjen har fått övervägande positiv feedback och att den inte syftar till att skapa osäkerhet kring kroppar utan snarare riktar sig till de som redan överväger förändringar.


Läs originalet på expressen.se

Loaded 1123 words in 2 ms